Luk Dewulf

Luk Dewulf studeerde Pedagogische Wetenschappen, specialisatie onderwijskunde aan de KU Leuven en vervolledigde zijn studies daar met een specialisatie in leerstoornissen. Na een korte tijd als wetenschappelijk medewerker op de afdeling onderwijskunde van de KU Leuven onder de vleugels van Prof. Joost Lowyck, ging hij aan de slag bij KBC Bank & Verzekeringen. Eerst als opleidingsadviseur, dan als organisatie-adviseur. In die tijd leerde hij Prof. Joseph Kessels kennen, die hem verleidde om de samenwerking met Kessels & Smit, The Learning Company te verkennen. Eerst door een rol op te nemen als hoofddocent in de verwante Foundation for Corporate Education (FCE) . Zo startte hij in Vlaanderen de Leergang Opleidingskunde op. Vervolgens door in België Kessels & Smit, The Learning Company op te starten in 2003.

Vanaf dan had hij het geluk om samen met zijn collega Luc Verheijen als onderdeel van het leertraject CIGO (universiteit Hasselt en KU Leuven) voor het eerst op bezoek te gaan in Cleveland bij Prof. David Cooperrider en Prof. Ron Fry om zo kennis te maken met Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek). Het werd de eerste in de rij van een lange reeks van bezoeken aan de USA. Naast Appreciative Inquiry kwam hij ook in contact met twee andere stromingen: de Positieve Psychologie, een nieuwe discipline in de psychologie. Het werk van toonaangevende psychologen daar zoals M. Seligman, M. Csiksentmihalyi (flow) en B. Fredrickson heeft zijn ideeën in hoge mate beïnvloed; en Strengths Based Development (ontwikkeling van sterke punten), een stroming die vooral onder het trekkerschap van Marcus Buckingham bekend werd en die hij leerde kennen via zijn goeie vriend Dale Kermode uit Cleveland, Ohio. 

Geïnspireerd door de genoemde stromingen schreef Luk Dewulf in 2009 “Ik kies voor mijn talent”, zijn eerste publicatie voor een groot publiek. Dit boek is ondertussen toe aan zijn 15e druk. Vanaf dan bestond een groot deel van zijn werk uit het inspireren van onderwijs en bedrijfsleven en uit het ondersteunen van organisaties, om het talentgericht denken te integreren in het personeelsbeleid. Samen met Els Pronk (www.grootsklein.nl) en Peter Beschuyt (Kessels & Smit) werden twee toolboxen ontwikkeld en werd het meer recente boek “Mijn baas kiest voor mijn talent” gepubliceerd. Samen met Lannoo en Niel Van Meeuwen (Kessels & Smit) werd ook een erg inzichtelijke tool gemaakt om talenten in kaart te brengen (zie "my talentbuilder.com/tool”).

Steeds meer kreeg Luk Dewulf vanaf 2009 ook mensen over de vloer die hem zeiden dat ze geen talent hadden en/of thuis zaten met een een “burn-out”. Samen met Guido Vangronsveld - waarmee hij jarenlang een summercourse begeleidde – schreef hij het boek Help, mijn batterijen lopen leeg. Een burn-out krijg je nooit alleen. Het boek kwam uit in 2012 en werd in hetzelfde jaar bekroond als “beste learning & development boek” in België. Op die manier werden preventie, sensibilisering en begeleiding rond het vraagstuk van burn-out een steeds groter deel van zijn activiteiten.

Ook op het domein van “appreciative inquiry” is Luk Dewulf nog steeds actief. Samen met zijn collega’s van www.dewerf.org organiseerde hij naast andere leeractiviteiten een aantal erg gewaardeerde lerende netwerken. Samen organiseerden zij ook de World Appreciative Inquiry Conference in 2012 in Gent ( je ziet in dit filmpje zijn zonen Seppe en Kemp in actie) waar meer dan 500 deelnemers uit meer dan 50 landen aan deelnamen. Luk begeleidt ook grote trajecten in organisaties gebaseerd op deze insteek. Onder andere samen met Kemp van Ginkel .

Na een pauze in 2015 heeft Luk Dewulf ervoor gekozen om afscheid te nemen van Kessels & Smit. In het volle vertrouwen dat deze prachtige organisatie zich steeds verder zal ontwikkelen op het gekozen pad. En om zich te kunnen focussen op de kern van zijn activiteiten: kiezen voor talent en voorkomen van burn-out. Luk Dewulf blijft samenwerken met Kessels & Smit, o.a via "De Talentpraktijk" .

Recent werd hij gevraagd om lid te worden van het experten-panel van het Nederlandse tijdschrift Psychologie Magazine

Using Format